MISIE – TYDZIEŃ IV

WITAJCIE MISIAKI !!! – Zapraszam Cię do zabawy z Wiosną

Posłuchaj zagadki i podaj rozwiązanie :
Wracają ptaki z daleka
i kwiatki kiełkują wokoło.
Nadchodzi pora radosna
Bo właśnie zaczyna się …….(wiosna)

-Po czym rozpoznasz Wiosnę? ( po kwiatach , odgłosach ptaków, cieple,  po tym ze fruwają pierwsze motyle przylatują bociany z ciepłych krajów itp.)

-Zabawa ruchowa „Motyle”- Dziecko naśladuje lot motyla wysoko i nisko z obrotami.

Teraz kolej na zadania:

  1. Twoim zadaniem jest poprowadzić najpierw paluszkiem, następnie kredką drogę motylków. Zrób to powoli ale dokładnie J
  2. Gdzie jest mój cień? Pomożesz mi? Odszukaj odpowiednie cienie motylków, postaraj użyć się jednego koloru do jednego motylka.
  3. Weź nożyczki i do dzieła! Z pomocą rodzica, postaraj się wyciąć drogę motyla do kwiatka.
  4. Paluszkowa zabawa z farbami. Przygotuj farby, patyczki do uszu. Ozdób motyla kolorowymi kropkami, do nakładania farb używaj patyczków do uszu. Niech twój motylek będzie wyjątkowy!
  5. Teraz pora się poruszać. Naśladuj Wiosnę, która chodzi po świecie i rozdaje kwiaty: sadzi kro-ku-sy, tu-li-pa-ny, ( skony w bok, przysiad i wyprost ), dmucha ciepłym wiatrem- wykonaj wdech i wypuść dużo powietrza

Powodzenia! Jeżeli potrafisz z pomocą rodzica wykonać zadania, to narysuj dla siebie uśmiechnięte słoneczko. Zbieraj słoneczka i po zakończeniu kwarantanny przynieś do przedszkola. Będzie nagroda !:)

Celem tych zajęć jest: Wzbogacanie wiadomości o aktualnej porze roku i nazywanie zmian w przyrodzie, rozwijanie sprawności manualnej, ćwiczenie spostrzegawczości i uwagi.         

Wierszyki do zadań specjalnych

Wierszyki umilają czas, są nośnikiem kultury, rozwijają zasoby wiedzy ogólnej i ćwiczą pamięć, ale mogą być też bazą do zabaw rozwijających słownik czynny dziecka, artykulację i koncentrację uwagi. Poniżej przedstawiam Państwu przykłady zabaw z tekstem oraz zbiór sprawdzonych wierszyków, które sama wykorzystuję w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Mam nadzieję, że proponowane przeze mnie zabawy przyniosą wiele radosnych chwil, a za pomocą powrotu do klasyki może nawet dziecięcych wspomnień, którymi będą Państwo mogli podzielić się ze swoimi dziećmi. Życzę dobrej zabawy!

Warianty pracy z tekstem literackim:

  1. Rodzic czyta wierszyk kilkukrotnie, a następnie pomija ostatnie słowo w wersie, które dziecko dopowiada
  2. Rodzic czyta wiersz dzieląc wybrane wyrazy na sylaby, dziecko dopowiada brakujące sylaby
  3. Rodzic i dziecko wymyślają melodię do wiesza i tworzą piosenkę
  4. Rodzic i dziecko mówią wersy naprzemiennie
  5. Rodzic i dziecko wymyślają alternatywne rymy
  6. Rodzic czyta wiersz, a dziecko ilustruje go ruchem
  7. Rodzic czyta wiersz, a dziecko ilustruje go dźwiękonaśladowczo, np. (rodzic mówi „deszcz”, a dziecko „kap kap kap”; rodzic mówi kot, a dziecko „miau miau”)
  8. Wspólne powtarzanie wiersza różnicując tempo i ton głosu
  9. Wspólne rysowanie ilustracji do wiersza
  10. Rodzic czyta wiersz kilkukrotnie, a dziecko reaguje w umówiony sposób na określone słowa, np. przez podniesienie ręki, wstanie, podskok, machanie), dla zwiększenia trudności można stopniowo włączać coraz więcej znaków
  11. Rodzic czyta wiersz, a przy drugim czytaniu zamienia wybrane słowa na niepasujące, a dziecko go poprawia
  12. Wspólne przekształcanie wierszy lub wymyślanie nowych na bazie już poznanych
  13. WIERSZYKI O WIOŚNIE

PROMYK SŁONKA (Maria Lewandowska)

Skąd ta buzia uśmiechnięta i radosne te oczęta?!

Bo to WIOSNA słonko niesie i rozrzuca je po lesie!
Śliczna, mała biedroneczka biegnie już do ogródeczka.
Dywan kwiatów pod stopami, bo to WIOSNA jest kochani!
Niosę już konewkę z wodą – kwiatki mienią się urodą.
Żabka boćka obejmuje – każdy w sercu WIOSNĘ czuje!

WIOSNA (Julia Walkowiak)

Już słoneczko mocniej świeci,
uśmiechnięte buzie dzieci,
już wiosenka przyszła do nas
taka pięknie ukwiecona.

Ptaszek ćwierka, żabka skacze,
teraz będzie już inaczej,
bo gdy wiosna jest wśród nas
śpiewa łąka, śpiewa las.

I nam wszystkim jest weselej
moi drodzy przyjaciele.

WIOSNA (Magdalena Frączek)

Przyszła do nas wiosna,

Ciepła i radosna.

Ptaszek pięknie śpiewa,

Zielenią się drzewa.

Słonko w górze świeci,

Weselą się dzieci.

Każdy dobry nastrój ma,

Niechaj wiosna długo trwa !

KROKUS (K. Kacynel)

Wyszedł spod ziemi krokus
jak promyk słońca z obłoku.

Rozejrzał się wkoło
I rzekł wesoło:

– Jak tylko trochę podrosnę,
zrobię prawdziwą wiosnę!

PIERWSZY MOTYLEK (Władysław Broniewski)

Pierwszy motylek wzleciał nad łąkę,

W locie radośnie witał się ze słonkiem,

W górze zabłądził w chmurkę i w mgiełkę,
Sfrunął trzepocząc białym skrzydełkiem.

A gdy już dosyć miał tej gonitwy,

Pytał się kwiatków, kiedy rozkwitły?

Pytał się dzieci, kiedy podrosły?

Tak mu upłynął pierwszy dzień wiosny

Powodzenia!

Przyleciały ptaki wiosna